Wat is mijn Website waard?

Wat is mijn website waard

Het bepalen van de waarde van je website kan een uitdaging zijn, vooral als je overweegt te verkopen of simpelweg nieuwsgierig bent naar wat je site waard is. In dit artikel bespreken we uitgebreid de belangrijkste factoren die de waarde beïnvloeden, van omzetgroei en verdienmodellen tot marktsegmenten en risico’s. Of je nu een kleine site hebt met beperkte inkomsten of een grotere website met serieuze omzet, we helpen je te begrijpen hoe je de waarde kunt inschatten en waar je op moet letten om een realistische waardering te krijgen.

Belangrijkste punten:

  • Hoe bepaal je de waarde van een website met omzet?
  • Verschillende waarderingsmethoden voor kleine en grote websites.
  • De invloed van omzetgroei, verdienmodel en marktsegment op de waarde.
  • Het inschatten van afhankelijkheden en risico’s.
  • Internationale waarderingen op platforms zoals EmpireFlippers.

Let op: We hebben een uitvoerig artikel met expert-meningen geschreven over de waarde van domeinen, een domein staat op zichzelf, waarbij een website een combinatie is van de waarde van een domein en een website.

Allereerst maken we gelijk de keuze om uit te gaan van een website met omzet. Een website zonder omzet kan weliswaar zeker ook waarde hebben (soms zelfs erg veel waarde) echter gaat het hier vaak (niet altijd) met name om de waarde van de domeinnaam.

We kijken nu naar de waarde van een website en daarbij is omzet een bepalende factor. Tevens is het goed om te benoemen dat we ook webwinkels niet meenemen in deze waardebepalingen. Webwinkels hebben te maken met hele andere kostenstructuur en hierbij is per markt weer sprake van een andere marge.

1. Wat is een kleine website waard met een beetje omzet?

Bij websites met een relatief lage omzet (minder dan €1.000 per maand) is de waardering vaak simpel uit te voeren door middel van een aantal keer de maandomzet. Hoeveel keer de maandomzet hangt af van de groei, stabiliteit van de website, risico’s, verdienmodel, marktsegment et cetera. Toch is het in de markt vrij normaal om ongeveer 2x de jaaromzet als vraagprijs te hanteren. We raden aan om voor de waardering te starten met rond de twee keer de jaaromzet en dan afhankelijk van de factoren hieronder hoger of lager te gaan zitten.

Rekenvoorbeeld: Jouw website doet €600 omzet per maand, waarde: € 14.400.

Het is belangrijk om te benoemen dat de kosten niet al te hoog mogen zijn en de omzet (en traffic) constant moet zijn, als het een Webshop betreft moet je echt heel veel marge maken wil je zo'n waardering halen.

2. Gemiddeld tot grotere websites met redelijke omzet

Websites die een omzet van tussen de €1.000 en de €10.000 per maand hebben scharen we in de categorie gemiddeld tot groot. Hier heb je het over een website die serieus als bedrijf zou kunnen fungeren en waar wellicht wel één of meerdere mensen aan werken. Hoe groter de website en de omzet hoe lastiger het is om met een simpele multiplier de waarde te berekenen.

Er komt waarschijnlijk een stuk meer kijken bij het beheren van een dergelijke website, denk hierbij met name aan arbeid, hosting en marketing. Bij grotere websites bepalen we de waarde zowel op de manier als bij kleine websites (multiplier op de jaaromzet) als ook op basis van de EBITDA (brutowinst voor aftrek van afschrijvingen, belastingen en rente).

De waardering op basis van de EBITDA kan variëren van 1x tot 5 of zelfs 6 x de EBITDA. In tegenstelling tot de eerste aanpak zijn de kosten voor personeel en marketing nu reeds van de omzet afgetrokken.

Rekenvoorbeeld: Jouw website doet € 3500 omzet per maand, je hebt €400 kosten per maand, waarde: € 204.600 (5,5 x de EBITDA

Het is belangrijk om te benoemen dat de kosten niet al te hoog mogen zijn

3. De belangrijkste Factoren die de waarde beïnvloeden

Omzet(groei)

Een website die groeit in zowel verkeer als omzet is meer waard dan een website die stabiel is of zelfs krimpt. Het belangrijkste is hierbij de verwachte omzet van de komende 12 maanden, deze schatting zou ik gebruiken om een waardering te bepalen. Is de groei al meerdere jaren hoog dan verhoogt dit direct de waardering. Indien er sprake is van krimp heeft dit direct een negatieve invloed op de waarde.

Verdienmodel

Hoe simpeler en stabieler het verdienmodel van de website is hoe hoger je de waarde kunt inschatten van de website. Wanneer een website werkt op basis van advertenties zegt dit nog niet zoveel, Google Adsense is gemakkelijker om te managen dan advertenties op maat die elke paar maanden actief verkocht moeten worden aan klanten.

Marktsegment

Een website in een nieuw marktsegment zal meestal minder waardevol zijn dan een website in een markt die al 10 jaar of meer relevant is. Een website die namelijk in een stabiele markt opereert heeft minder last van grote veranderingen die de resultaten kunnen drukken.

Leeftijd van de website

Een oudere website is bijna altijd meer waard. Van deze vijf factoren vind ik dit wel de minst belangrijke. Ik heb namelijk altijd liever een goede website van 3 jaar oud dan een slechte website van 6 jaar oud. Toch betekent een oude website vaak ook veel bestaande links, gevestigde content en misschien zelfs een merknaam met naamsbekendheid.

4. Afhankelijkheden bepalen

In het algemeen zijn alle afhankelijkheden een risico en mogelijk een factor om de waardering te verlagen. Denk hierbij aan een afhankelijkheid qua verkeersbronnen, een website die 100% van de bezoekers uit Facebook krijgt is afhankelijk van deze bron, dat is mogelijkerwijs een risico.

Een website die afhankelijk is van één freelance programmeur om deze te updaten is een risico. Wat als deze programmeur er mee stopt of zijn tarieven verhoogt. Dat heeft direct invloed op de winstgevendheid van de website.

Een website die voor de omzet afhankelijk is van één adverteerder is erg kwetsbaar. De adverteerder kan stoppen of failliet gaan. Hoe gemakkelijk is er vervolgens een even goede adverteerder te vinden?

5. Risico’s inschatten

Zowel als koper als verkoper is het zaak de risico’s van de website zo goed mogelijk in te schatten. Bij bedrijven en ook websites zorgen grote risico’s voor lagere waarderingen. Vergelijk het met waarderingen van beursgenoteerde bedrijven, banken zoals ING zijn minder waard dan voedingsbedrijven zoals Unilever. Het risico dat ING verlies maakt is namelijk een stuk groter dan bij Unilever. Dat zegt niet dat risicovolle bedrijven (en dus ook websites) slechte investeringen zijn, ze worden echter wel lager gewaardeerd.

6. Waarderingen op EmpireFlippers

Een interessante internationale marktplaats voor websites is Empireflippers.com. Daar worden continu websites aangeboden die ongeveer tussen de $1.000 en de $100.000 aan winst per maand genereren. De waardering ligt altijd tussen de 20x en 60x de maandwinst en meestal zien we dat deze tussen de 25x en 40x de maandwinst ligt. Het lijkt erop dat de waarderingen de afgelopen jaren iets hoger zijn geworden, dit is in lijn met de wereldwijde economie die ook waarderingen van aandelen en huizen flink heeft verhoogd.

Wat verder opvalt op deze website is dat relatief veel websites nog maar een paar jaar bestaan. Als voorbeeld zien we deze listing vraagt 28 x de maandwinst. Wie de statistieken bekijkt ziet echter dat zowel omzet/winst als ook traffic in 2018 lager waren dan het jaar ervoor. Kortom, de website(s) bestaan nog niet lang (opgericht in 2015), de omzet en traffic dalen, de traffic komt volledig uit zoekmachines (grote afhankelijkheid) en het kost 15 uur aan werk om de websites te onderhouden. Dan is een waardering van 28x de maandwinst best fors. Het zijn uiteraard vraagprijzen dus ieder is vrij lager te bieden.

Bij veel websites op Empireflippers gaat het om Amazon FBA websites, dit zijn webwinkels die fullfilment van Amazon gebruiken.

7. Conclusie

Hopelijk heb je zo weer een beter idee over de mogelijke waarde van je website. Bedenk je goed dat elke website anders is. Ook is de positie van de koper van grote invloed, in het geval dat hun belang in deze markt groter is zal dit je waardering verhogen.

Ga uit van een basis waardering van 2 keer de jaaromzet en afhankelijk van de aantallen positieve en negatieve factoren pas je de waardering aan.

Meest voorkomende positieve factoren:

  • Omzetgroei
  • Website is reeds jarenlang succesvol

Meest voorkomende negatieve factoren:

  • Marktsegment verandert snel
  • Grote afhankelijkheid qua verkeer en/of omzet

wil je verder lezen over dit traject dan is dit een mooie uitleg over de verkoop van je website. Wil je een waardering van je eigen website, neem dan contact met ons op en wellicht kunnen we je helpen. Vermeldt bij je aanvraag zoveel mogelijk details, op zijn minst de traffic en omzet.