Waarom je GEEN .online of .shop extensie moet nemen

Kopen online extensie

In al onze tests en ervaringen met hosting bedrijven bij webhosters doet het pijn om iedere keer bij grote webhosting bedrijven de agressieve upsales te zien van de .site, .shop .online en .store top level domeinen. Het is alom bekend dat hosting betaalt krijgen als ze deze top level domeinen doorverkopen. Dus de hosting bedrijven zelf verdienen er goed aan en communiceren dit dan ook meer en meer.

Maar: er zijn ook slachtoffers, en dat heeft voornamelijk met de communicatie van de hosting providers te maken. Die slachtoffers zijn onwetende / niet oplettende consumenten, die het eerste jaar gratis een domeinnaam er bij ‘krijgen' en vervolgens fors gaan betalen na dat eerste jaar.

Die consumenten willen wij hier graag op attenderen en tegen beschermen en dat is dan ook de reden dat we bij  Webhosters hier aandacht aan wilde besteden.

Waarom je deze top level domeinen niet moet nemen

Laten we beginnen met de volgende vier redenen, de prijs van deze top level domeinen. 

  • .shop kost na het eerste jaar ~ € 40,00
  • .site kost na het eerste jaar ~ € 30,00
  • .online kost na het eerste jaar ~ € 40,00
  • .store kost na het eerste jaar ~ € 60,00

Overigens ben je er dan nog niet, het overdragen (transfers) van dit soort domeinen kost vaak € 40,- Dit terwijl dit bij een .nl rond de € 5,- kost. 

Deze echte prijzen worden overal waar je ze kan registreren verbloemd met acties, koppelverkoop, aanbiedingen of hoge kortingen voor het eerste jaar. Misschien zie je deze prijzen hier dus voor het eerst staan. Als je bij een webhoster op dit artikel komt als je met zo'n domein bezig bent en je kan die prijs niet vinden? Stop dan direct met je registratie en kies voor een webhost die wel eerlijk en transparant is over deze prijzen in het tweede jaar.

30 tot 60 euro voor alleen een domein, waarom?

Het is het niet waard, je website is met een domeinnaam nog niet gehost, je hebt nog geen database. Dus je hebt met zo'n top level domein een URL te pakken en de kosten voor hosting moeten dan nog gaan beginnen. Voor SEO maakt het niets uit, sterker nog het kan zelfs negatieve effecten hebben omdat het bij een zoekmachine moeilijker is om aan te geven dat je echt een Nederlandse webshop hebt, immers er zijn ook Oezbeekse webshops die draaien op een .shop top level domein (TLD). Een probleem wat je met een .nl niet hebt. Dan is het voor Google al min of meer duidelijk dat je je op .nl richt. Ook met een .com kun je voor meerdere landen uit de voeten door subdirectories toe te voegen.

Ook weet je niet wat voor bedrijven erachter zitten, informatie die best lastig online te vinden is:

  • .shop: GMO Internet Inc. , domein bestaat al 5 jaar, de prijsontwikkeling is stabiel.
  • .store: Radix Interactive, stabiele prijs, wordt weinig gebruikt, ook actief sinds 2016.
  • .online: Radix Interactive, prijs lijkt wat gestegen te zijn afgelopen jaren.
  • .site: Radix Interactive, prijs lijkt stabiel, niet heel veel in gebruik.

We zijn buiten de bizarre prijzen niet per se negatief over deze top level domeinen. Soms kan je met dit soort domeinen wel nog iets kort en krachtigs scoren, dat is leuk. En daarvoor kan het de hoge prijs waard zijn.. Maar het grootste probleem zit hem in de communicatie van de webhosters rondom deze top level domeinen.

Communiceer altijd de kosten van het 2e jaar

De communicatie rondom deze pakketten is gewoonweg niet oké.. De grens op zoeken en winst & omzet maken als hosting bedrijf is niet meer dan normaal, maar je kan ook over de grens heengaan. In het plaatje hieronder zie je hoe verschillende hosts (zonder namen te noemen) hiermee omgaan:

Top Level Domeinen

Dit is allemaal simpel op te lossen als men gewoon altijd (ook in bundel pakketten) duidelijk de prijs communiceert die na het 2e jaar volgt.

In de screenshots hierboven zie je dat sommige partijen dit gelukkig goed doen! Als sector moet je dit soort dingen ook gewoonweg goed doen voordat de ACM of welke dienst dan ook moet ingrijpen om consumenten te beschermen.