Zo Schrijf je de Perfecte Productomschrijvingen

ProductomschrijvingenQ

Een goede productomschrijving heeft twee functies: de lezer overhalen tot belangstelling voor het product en de vindbaarheid van je website verbeteren in zoekmachines zoals Google. Daarbij is het belangrijk een goede balans te vinden tussen het schrijven voor de daadwerkelijke lezer en het schrijven voor een zoekmachine. Jij zit immers zelf ook niet te wachten op een onsamenhangend verhaal dat alleen maar uit steekwoorden bestaat, toch?

Maar wat maakt een productomschrijving goed? Een goede productomschrijving is in ieder geval overtuigend, enthousiasmerend én idealiter ook geoptimaliseerd voor zoekmachines. In dit artikel vertellen we jou wat een goede productomschrijving in ieder geval niet mag missen.

Stap 1: Noteer de technische eigenschappen van het product

De technische eigenschappen van een product, ofwel de feitelijke informatie, mag uiteraard niet ontbreken in de omschrijving. Maar zaken zoals de afmetingen, het gewicht en de snelheid van een product zijn moeilijk “sexy” te maken. Begin daarom eerst met het overzichtelijk maken van alle technische eigenschappen zodat je in ieder geval helder hebt over welke informatie je beschikt. Filter dan op eigenschappen waarvan je zeker weet dat jouw doelgroep deze belangrijk vindt.

Stap 2: Hoe zou jij het product omschrijven

Nu duidelijk is welke technische eigenschappen in ieder geval vermeld dienen te worden is het goed om je te richten op de uiterlijke kenmerken. Bedenk daarbij hoe jij het product zou omschrijven als je deze voor de eerste keer zou zien. Kun je iets zeggen over het design? Dingen die jou opvallen? Ook eventuele extra’s die geleverd worden bij het product kunnen jouw product onderscheiden van die van de concurrent.

Stap 3: Samenhangend verhaal

De technische eigenschappen en uiterlijke kenmerken vormen samen nog geen geheel. Het zijn nu losse steekwoorden die weinig tot de verbeelding spreken van de lezer. De kunst is om er nu een verhalende omschrijving van te maken die het product tastbaar maakt voor potentiële klanten.

Maak het verhaal in jouw productomschrijving herkenbaar door een situatie te schetsen waarin het product gebruikt zou kunnen worden. Licht daarbij de voordelen toe die jouw product te bieden heeft. Voordelen waar klanten naar op zoek zijn hangen vaak samen met tijdsbesparing, kostenbesparing en professionalisering.

Wat ook erg belangrijk is is de gebruikte tone of voice. Die maakt dat een verhaal aanspreekt. Houd daarom altijd scherp voor wie je de tekst aan het schrijven bent. Zo zal bijvoorbeeld een jong publiek humor sneller kunnen waarderen en misstaat “hip” taalgebruik niet. Ook met specifieke woorden zoals “nieuw”, “kwaliteit” en “gratis” kun je inspelen op de emoties van de lezers.

Stap 4: Voeg productfoto’s toe

Met tekst kun je tot de verbeelding spreken van de lezer, maar daadwerkelijke foto’s van een product maken dat de lezer zijn beeldvorming van een product compleet kan maken. Naast productfoto’s die door jou zijn gemaakt kunnen afbeeldingen die door klanten zijn gemaakt en zijn gedeeld via social media iets extra’s bieden. Door gebruik te maken van deze “user generated content” kom je al snel meer betrouwbaar over. Je laat dan als het ware jouw klanten voor jou spreken. Deze vorm van marketing lijkt sterk op de traditionele reviews.

Een goed voorbeeld zijn de productomschrijvingen van Coolblue. De omschrijving van deze powerbank bevat technische eigenschappen, vertelt in welke situaties deze powerbank jou kan helpen en vertelt je meer over de extra’s die worden meegeleverd.

Extra tips!

Met dit stappenplan kun je een productomschrijving maken die potentiële klanten een volledig beeld geeft van jouw product en die de vindbaarheid van je website in zoekmachines verbeterd. Naast deze vijf stappen willen we je graag verder helpen met deze extra tips:

  • Zorg ervoor dat je productomschrijving ook voor de lezer die een tekst liever scant overzichtelijk is. Maak een pakkende titel, gebruik tussenkoppen en bullet points voor opsommingen.
  • Vermijd vakjargon en vervang deze voor woorden waar jouw doelgroep wel mee bekend is.
  • Verkoop je meerdere producten in één pakket? Vermeld dan duidelijk wat de lezer precies kan verwachten van de verschillende producten in hetzelfde pakket.
  • Zorg ervoor dat informatie met betrekking tot betaalopties, verzendkosten en levertijden ook op de productpagina goed te vinden is, zodat een eventuele aankoop gestimuleerd wordt.